torsdag, april 06, 2006

Om inte

Jag brukar läsa Håkan Blogg. Ibland är den värdelös men idag inspirerar den mig.
Om jag inte hade varit den jag är? Här kommer tre alternativ:

1. Jag flyttade aldrig från min norrländska barndomsby. Jag blev gravid med min första pojkvän när jag var 16. Nu bor jag i en pastellfärgad enplansvilla byggd 1987. Vi har hunnit få två barn, Kevin åtta år och så minstingen Natasha tre år. Vi har två Golden hundar som heter Lufsen och Teddy. Vi planerar att gifta oss i sommar jag och min sambo Mattias. På det stora hela är vi ganska lyckliga, men ibland undrar jag vad jag kunde gjort om inte Kevin blivit till, jag hade nog inte gift mig med Mattias, men han är ju så bra med barnen.

2. Jag åkte ett år som utbytes-student till Austin Texas. Där kände jag mig hur hemma som helst så jag och min tjejkompis Doreen rustade upp hennes onkels gamla farm. Där lever vi med boskapen och det gamla skruttiga pianot som Doreen spelar på om kvällarna. Vi är inte kära men vi håller av varandra väldigt mycket. Om sommrarna kommer det två sommarbarn till gården vi dricker lemonad på verandan och bakar äppelpaj ihop. Och om kvällarna stoppar jag om dom och stryker dem över kinden och lovar att allt ska bli bra.

3. Jag kunde inte kontrollera mina lustar. Det började med att jag och min första pojkvän rökte gräs varje helg och lyssnade på Doors, men eftersom jag egentligen mådde psykiskt dåligt började jag med opiater i tablettform. När dessa inte längre hade någon effekt började jag röka heroin. Flyttar till Stockholm och börjar med småstölder för att finansiera mitt missbruk. Jag bor i en etta i tredjehand i Rågsved. När jag inser att jag är en sekund från att sälja min kropp för en sil bestämmer jag mig för att avgiftning är enda vägen att gå. När jag är ren får jag jobb på Socialstyrelsen och jobbar med ungdomar på glid.

6 kommentarer:

  1. Hahaha, jag är glad att du är den du är! :D

    SvaraRadera
  2. ah, jag måste nog kopiera den idén själv och skriva om olika annor lite senare :)

    SvaraRadera
  3. nu får du inte tro att jag stalkar dig (men egentligen står jag utanför ditt fönster med handen i byxan nu :D) men jag kom att tänka på ditt inlägg om smycken i form av frukt när jag såg dessa http://www.asos.com/Fiona-And-Luke-Cherry-Earrings/Prod/pgeproduct.aspx?iid=83848&cid=1440 :)

    SvaraRadera
  4. Anonym10:04 fm

    Jag är glad att du är den du är, och om du inte var det skulle inte jag vara den jag är.

    Finns det ljuslila huset med gärsgården kvar?

    SvaraRadera
  5. Nu har jag stulit den här med, jag kan inte hejda mig!

    SvaraRadera
  6. Anonym10:29 fm

    Åh vad roligt att läsa era "Om inten" :) Det verkar som vi är ganska nöjda med att det blev som det blev.

    Yomi - Det finns tusen sådana hus kvar, med unga kvinnor fastkedjade i familjens famn för resten av livet!
    Du hade i alla fall inte varit en femme fatale om det inte varit för mig ha ha ha :)

    Anna - Dom var sweeeet! Körsbär är en favorit som läsk eller prydnad eller i drinken.

    SvaraRadera