onsdag, juni 21, 2006

Bokens återkomst

Jag har ingen sänglampa. Det har varit ett problem en längre tid. Jag har letat efter den perfekta lampan i två års tid och den är för det mesta för dyr eller för opraktisk. Detta belysningsproblem har lett till att jag slutat läsa böcker. Jag läser tidningar och surfar i sängen istället.

Idag fick jag ett mejl från Martin. Han ville inleda en schack-korrenspondens med mig. Denna charmanta idé fick mig att komma att tänka på Maria Gripes Tordyveln Flyger i skymningen. I den boken vill jag minnas att ett schackparti på telefonnivå spelade stor roll i intrigen.
Boken får mig också att minnas eftermiddagarna vid havet om sommrarna då min mor och jag lyssnade på boken som radioteater i den lilla batteridrivna gula radion.

Nu har jag klickat hem den boken samt Clownen Jac och Doktor Glas (mitt gamla ex har jag tyvärr förlagt) av Hjalmar Söderberg. Dessutom kunde jag inte låta bli att beställa hem Krakel Spektakel köper en klubba till Luna. Den boken är kanske världens roligaste bilderbok. På dagis klippte jag ut godisarna ur biblioteksboken och fick en rejäl utskällning. Jag tror att jag på allvar trodde att man kunde äta upp karamellerna.

Imorgon går jag och köper en sänglampa. Vilken som helst.

2 kommentarer:

  1. Anonym12:59 fm

    Hmm...jag kom just på att jag nyligen upptäckte att jag har två ex av Doktor Glas. *känner mig skyldig*

    SvaraRadera
  2. Anonym8:29 fm

    vi kan byta din sartre mot min doktor glas? :)

    SvaraRadera