fredag, februari 22, 2013

Vem vinner på att jag känner mig kass?

Jag tror att vi skulle kunna prata om dålig självkänsla, kasst självförtroende eller mindervärdeskomplex. Men det handlar ju om att ständigt ifrågasätta sig själv hela tiden.
Det är vad jag gör i alla fall. Från morgonens första titt i spegeln "Borde jag inte ha tvättat håret ändå?Gud vad flottigt det ser ut" till ständigt malande tankar om att allt jag producerar på jobbet är "ett kamouflage för att ingen ska komma på att jag egentligen inte kan någonting". På eftermiddagen glor tonåringen på bussen så innerligt att jag tänker att snart kommer han berätta för mig hur ful och dum i huvudet jag är, för jag ser säkert ut som att jag är det.

Jag går inte omkring och är rädd eller ledsen. Bara så där utmattad som jag mindes att jag kunde bli av min högstadiemobbare som kallade mig hora varje dag under hela högstadiet. Men nu är jag min egen värsta mobbare. "Den ende du aldrig kan fly från är dig själv" sa någon. Högstadiekorridorerna i mitt huvud är liksom svindlande mil som aldrig tar slut.

Då var det sagt. Puss och kram.



1 kommentar:

  1. måste bara säga att jag inte känner någon människa som jag tycker är så fantastiskt vacker varenda sekund som du är. tonåringen på bussen trodde bergis hen såg en ängel (eller kändis, eller vad det nu är de beundrar nuförtiden).

    SvaraRadera