lördag, september 03, 2011

Arvet och de gula koftorna

Jag har fått ärva en massa kläder av min mamma och svärmor till den kommande bebisen. Det skiljer 15 år år mellan dem men två av plaggen jag fått ärva är nästan identiska.

Det är små gula koftor av ull i bebisstorlek, stickade med avancerade mönster och noggrannhet. Stickade av dem båda i syslöjden när de själva var barn. Det var så små flickor skolades, att de skulle bli mammor någon gång och jag antar att den gula färgen valdes för att man inte visste vilket kön barnet skulle ha (...).

På något sätt tycker jag att de där koftorna liksom representerar så mycket av hur vi fostras till olika roller. Jag tänker att de ska få påminna mig om det och därför har de legat där på byrån, otvättade tills min man får tid över att tvätta dem, för jag vill sätta punkt för de gula koftornas arv, här och nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar