torsdag, oktober 06, 2011

Om Tranströmer och annat

Jag och Palten i magen stannar hemma och vilar oss. Du växer långsamt och jag funderar på vad som ska stå i mitt förlossningsbrev. Jag vill inte se moderkakan, det har jag bestämt mig för. I magen ligger lillen och kämpar hårt för att få mat för att den där inte gör sitt jobb. Livets halvdöda träd...

Pratade med min doktor om Tranströmer idag. Vi ses så ofta att vi numera kan utbyta lästips.
"Romanska bågar" är hans favorit. Den fick mig att tänka på när jag besökte St Johns katedral i Valletta. Där i bönerummet satt äldre kvinnor med rosarios i händerna och mumlade fram sina böner. Jag bad också en bön för dig i magen men det blev så starkt och luften stod liksom stilla, jag kunde inte sitta kvar, inte andas.

Och "Inne i dig öppnar sig valv efter valv oändligt".

1 kommentar: